Sunne norske geiter i det fri i Lofoten

En oppskrift på magiske opplevelser

Torunn Tronsvang

Tekst: Torunn Tronsvang / Up Norway

Trekk pusten. Tenk etter. Hvordan vil du beskrive en «best ever» opplevelse? For meg handler det om de øyeblikkene som fører til at jeg med et takknemlig smil reflekter over at jeg ikke ville vært noe annet sted enn akkurat her og nå. Jeg nyter synet av en gjennomført visuell setting, lytter med iver til spennende historier, tar meg tid til å smake på mat laget med kjærlighet, kjenner deilige frysninger som iler gjennom kroppen, og tenker at et så bra øyeblikk ikke kan iscenesettes uten magi.

Kanskje kan man ikke lage magi, men man kan iscenesette øyeblikk som gjør at magi oppstår. I Up Norway er dette vårt levebrød. I utviklingen, salget og leveransen av best ever-opplevelser er det spesielt tre ting vi tror på.

Møte med yster fra Grindal Gårdsysteri

1. Skap konsepter under en felles og bærekraftig målsetting

Norge – med en godt stilt befolkning og spekket av naturressurser – er perfekt posisjonert til å levere opplevelser til moderne reisende som har kvalitet og bærekraft som hygienefaktorer. Vi trenger ikke lage konsepter som passer alle, vi kan velge å lage konsepter som tiltrekker nettopp de som gjør at verdiskapningen fra opplevelsesturismen er netto positiv.

Bhutan er et modig reisemål; for å bygge oppunder målet om et bærekraftig og lykkelig land bruker de en takst på 200–250 dollar per turist/dag til å velge ut akkurat hvilke gjester de ønsker til landet sitt. Amanresorts sitt hotellkonsept med fem lodger i ulike dalfører i landet er utviklet med mål om å ta med gjester på en «Amankora» - en fredelig reise hvor gjestene gjennom sesongbaserte opplevelseskonsepter får innsikt i flora og fauna, buddhisme og brutto nasjonal lykke.

Hvis et overordnet mål for landet vårt er å bli verdens mest bærekraftige reisemål, hva er da et underordnet felles mål for opplevelsestilbydere langs Postvegen? På The Discovery Route mellom Stavanger og Bergen handler det for eksempel om å levere ‘sustainability in action’.

Kanskje kan man på Postvegen lage konsepter som spiller på romantikken vi gjerne assosierer med den tiden da man fortsatt sendte kjærlighetbrev og verden gikk litt saktere?

Tripp Nichols fra USA smaker Gamalost

2. Posisjoner for salg direkte og gjennom salgspartnere

Det er en underfundig paradoks at målet med å bruke digitale verktøy ofte er å finne den perfekte analoge opplevelsen. Samtidig som digital kommunikasjon i teorien muliggjør reisesalg til både nær og fjern, gjør et økende mylder av digitale tilbud, det store internettet til en informasjonsjungel som er utfordrende å navigere. Som en liten opplevelsestilbyder kommer man ofte lengre hvis man selv velger å fokusere på kjerneaktivitet, og allierer seg med markedsføring- og salgspartnere for å optimalisere synlighet og salgsinnsats.

I Trøndelag finnes en rekke tilbydere som har spesialisert seg på matopplevelser. Under merkenavnet «Home of Nordic Flavours» spiller Visit Trondheim på historien som reisemål for pilegrimer og matelskere i århundre. De lokale tilbyderne har unike tilbud under et felles mål om å være en matdestinasjon i verdensklasse. De selger seg individuelt, men de spiller også aktivt andre gode slik at de hele tiden styrker regionen som reisemål under samme konsept. Hotel Britannia promoterer både Røros, Den Gyldne Omvei og Stokkøya vice versa. Plutselig har en reisende god grunn til å bli i regionen en hel uke heller enn kun et par dager. Slik bidrar de til hverandres verdiskapning. I tillegg gir de insentiv til utvalgte salgspartnere gjennom provisjon for at salgsleddet skal markedsføre og selge de. Resultatet er at synligheten øker, salget øker og tilbyderen kan bruke mer tid på å levere best-ever opplevelser, mens andre tar seg av pakketering, markedsføring og salg.

Kanskje kan postvegen forføre med sitt eget territorie av smaksopplevelser?

Å sole seg i den norske glansen Ålesund Beyond

3. Lever med genuinitet og kompromissløs detaljorientering

Når du er på ferie, vil du være en turist eller en reisende? Vi opplever at en moderne reisende ikke vil assosiere seg med begrepet turist, nettopp fordi man søker tilbake til det ekte. Luksus finnes fortsatt i materiell komfort, men også i det å oppleve at man selv blir en naturlig del av en ny helhet hvor alle detaljer er gjennomførte.

Prosjektet Johtit er et initiativ for å utvikle det mangfoldige Sápmi, samenes rike. En tilbyder har tilrettelagt sin lavvo-opplevelse med trebenker og lysrør, bålpanne og tilbud om brus mens en joiker fremfører for turistene. En annen har tilrettelagt med skinnfeller på snøen rundt bålet i en røyklagt lavvo hvor levende ild er eneste lyskilde, og gjestene blir bedt om å steke sitt eget kjøtt på pinne mens “underholdning” skjer i form av en jordnær samtale uten fast regi. Vi opplever at betalingsviljen og tilfredsheten er høyest i det siste eksemplet. Her er det genuin gjestfrihet, innsiktsfulle menneskemøter uten mobil, og omgivelser hvor ingenting bryter med den opprinnelige settingen, som tilbys.

Hva er de ekte opplevelsene på postvegen? De fine opplevelsene som tar oss tilbake til tiden da eventyr ble fortalt på bestefar-fang og brakt fra gard til gard på folkemunne? Da det var spenning knyttet til ventetid, og overlevering fra en postmann var det som skapte magiske øyeblikk.

Hagalid Trefadder1 Y7 A2070